fbpx Skip to content

Sådan bliver du datatekniker og it-supporter

Når du vælger uddannelse som datatekniker eller it-supporter kommer du til at arbejde med it-udstyr og it-systemer inden for områderne infrastruktur, servere, programmering og support. Hvad du præcis ender med at beskæftige dig med, afhænger af om du vælger it-supporter eller datatekniker uddannelsen samt hvilken retning du vælge på den enkelte uddannelse. Derudover kan dine interesser inden for it også have indflydelse på hvilket område du bliver dygtig til. Det kan selvfølgelig også være at den virksomhed du kommer i praktik i og den type opgaver du kommer til at arbejde med her, får indflydelse på din fremtidige karrieres retning.

Uddannelse

Man kan tage uddannelsen som datatekniker og it-supporter på de fleste tekniske skoler i Danmark herunder i Aalborg, Viborg, Aarhus, Vejle, Sønderborg, Odense, København, Køge, Ringsted, Næstved, Vordingborg og Nykøbing.

På uddannelsen vil du blandt andet skulle have følgende obligatoriske fag:

  • Computerteknologi
  • Engelsk
  • It-service management
  • Iværksætteri og innovation
  • Netværk
  • Operativsystemer
  • Scriptprogrammering
  • Serverteknologi
  • Database-server
  • Service

Derudover tilbydes der en række valgfag som:

  • Backupteknologi
  • Brancherelaterede netværksprodukter
  • Computer Cluster Administration
  • Databaser
  • Digitale kontormaskiner
  • Distribueret teknologi
  • Elektronisk doumenthåndtering
  • Embedded Controller, dataopsamling

Du kan læse mere om hvilke fag der er obligatoriske og tilbydes på de enkelte, skolder på elevplan.dk

Jobbet som it-supporter

Som it-supporter kommer typisk til at arbejde med drift og support af it-systemer som Windows, MacOS, Microsoft 365 og it-udstyr som computere, smartphones, servere, netværk, printere og så videre. Driftsstabilitet[JB1]  er uden tvivl et af de vigtigste fundamenter i et velfungerende it-setup og derudover er det andet vigtige fundament it-sikkerhed. Man kan derfor godt sige at jobbet som it-supporter altid indebære fokus på sikkerhed.

Når alt det tekniske fungerer, kommer vi til den anden del af jobbet som it-supporter, nemlig supporten og kommunikationen med andre mennesker. Arbejder du som it-supporter eller datatekniker kommer du sjældent udenom at skulle hjælpe andre med at forstå og bruge de systemer som du til dagligt vedligeholder. Du kan arbejde med it-support på mange forskellige niveauer som it-supporter og datatekniker og nogle af de opgaver man typisk kan komme til arbejde med er:

  • Installation og konfigurationer af hardware, computere, netværksudstyr, printere og servere
  • Installation og konfiguration af software som operativsystemer, programmer, netværksløsninger, drift- og vedligeholdelsessystemer og sikkerhedsløsninger.
  • Support og service til kollegaer eller kunder inden for det område du beskæftiger dig med.

Elevplads

Som en del af uddannelsen som datatekniker og it-supporter skal man have en elevplads i en virksomhed. Det kan både være en it-virksomhed, men det kan også være alle mulige andre typer virksomheder eller statslige institutioner der har egen intern it-afdeling. Når du vælger hvor du vil være elev, er det en oplagt mulighed for at vælge hvilken type virksomhed du gerne vil arbejde i og hvilke områder du gerne vil arbejde med. Kig derfor på hvilke løsninger og ydelser den enkelte virksomhed tilbyder sine kunder eller tag en snak med virksomheden om hvad det er for opgaver it-afdelingen løser internt i virksomheden. Der kan være stor forskel på hvilke typer opgaver du kommer til at arbejde med.

I de store virksomheder er der risiko for ensformige opgaver hvorimod mindre virksomheder kan tilbyde mere alsidige opgaver og mere ansvar. Det er ikke en regel at der er sådan, men det er en øjenåbner til at overvejer hvad man gerne vil. Foretrækker du at have mange kollegaer og meget faste rutiner og opgaver kan du med fordel søge til en stor virksomhed hvorimod mindre virksomheder kan tilbyde mere frihed under ansvar.

Da der hele tiden kommer nye systemer og løsninger kan der være systemer som man ikke arbejder meget med på skolen, men som man til gengæld arbejder rigtige meget med i virksomheder. Eksempelvis bruger størstedelen af danske virksomheder Microsoft 365 til kommunikation som e-mail, fildeling, Teams mv. På trods af det er det ikke et område der dykkes særlig meget ned i på skolen.

På skolerne anvendes ofte Cisco udsyr til netværksfagene, men der findes også mange andre brands som du kan komme til at arbejde med.

Som elev kommer du til at være på skole og elevplads i skiftende perioder. Uddannelsen starter typisk i august eller januar. På ug.dk og de enkelte skolers egen hjemmeside kan du læse alle detaljerne om uddannelsesforløbet.

Arbejdet som it-supporter

Når du arbejder med it lære du noget nyt hver dag. Du skal derfor være indstillet på en konstant stigende læringskurve hvis du gerne vil udvikle dig. Derudover skal du være forberedt på at du kommer til at arbejde sammen med mange andre mennesker og at du skal være både tålmodig og god til at kommunikere. Derudover er det nødvendigt at have en analytisk og problemløsende tilgang og er i stand til skriftligt at dokumentere de opgaver der udføres.’

Elevplads hos Furesø Data

Furesø Data er på nuværende tidspunkt godkendt til at tage elever fra it-support uddannelsen. Er du interesseret i søge elevplads hos os kan du læse mere her.

Victor er uddannet it-supporter på TEC Ballerup og udlært hos Furesø Data. Til dagligt varetager han supportopgaver for både privat- og virksomhedskunder. Victor brænder for at give kunderne en god og tryg oplevelser, og arbejder altid ud fra et princip om at grundighed og ærlighed bringer dig længest. Victor er god til at fordybe sig i komplicerede problemstillinger og stopper ikke før han har en løsning.