Hvad er fordelene ved en it-serviceaftale?
Som virksomhed i vækst og med behov for en solid it-infrastruktur og en gennemtestet it-sikkerhed er det nødvendigt at have en it-partner eller intern it-afdeling, der kan vedligeholde det løbende ansvar, som er uundgåeligt i et moderne it-landskab.
En it-serviceaftale er en moderne og fremtidssikret løsning og den mest anvendte model for it-service i dag. Hvor man tidligere anvendte den klassiske break and fix tilgang i mange it-virksomheder, er størstedelen af tilstrækkeligt professionaliserede it-leverandører overgået til 100 % aftalebaserede løsninger.
Der udføres stadig projekter på klippekortsordninger og timebaserede kontrakter, men det grundlæggende samarbejde mellem it-leverandør og kunde vil i dag være baseret på en it-serviceaftale inkluderet en række grundlæggende services som:
- Microsoft 365 Business og Enterprise licenser
- Backup af lokale filarkiver
- Backup af Microsoft 365
- Password management
- EDR og XDR (Endpoint Detection and Response og Extended Detection and Response)
- Antivirus
- Enhedsbeskyttelse
- Brugersupport til skrivebordsprogrammer
- Sikker mail med MitID Erhverv
- Løbende vedligeholdelse af styresystem og firmware på mobile enheder og servere
- Security Operation Center (SOC)
- Overvågning og vedligeholdelse af Microsoft Tenant, Microsoft Azure, Intune mv.
- Datasikkerhed
- Betinget adgang til data og systemer
- Netværksovervågning, vedligeholdelse og sikkerhed
Listen er ikke udtømmende, og der kan være stor forskel på, hvilke modeller der anvendes hos den enkelte it-partner.
Vælg den rigtige it-partner
Da omstillingen til aftalebaserede it-ydelser er en proces, der efterhånden har stået på i 15-20 år, er der efterhånden mange it-partnere, som udelukkende opererer med it-serviceaftaler som grundlag for øvrigt samarbejde. Alligevel findes der stadig mindre it-virksomheder, som ikke har formået eller ønsket at professionalisere deres forretning.
Når du vælger it-partner, vil en tydelig indikator på niveauet af professionalisme hos it-partneren afspejles i dens forretningsgang, herunder om der tilbydes it-serviceaftale. Er it-partnerens forretning ikke bygget op omkring it-serviceaftaler, er det typisk et tegn på manglende professionalisering af forretningen og derfor også en omstændighed, du bør tage i betragtning.
Er du som kunde ikke indstillet på at indgå en it-serviceaftale med en it-partner, er det typisk også et tegn på, at du ikke selv er klar til at professionalisere din forretning. Desværre vil kvalitet og serviceniveau også være derefter.
It-branchen er blevet ekstremt professionaliseret de seneste år, og med øgede lovkrav til it-sikkerhed og datasikkerhed, som GDPR og NIS2, vil det også påvirke prisen på it-løsninger, da der stilles meget store krav til it-branchens virksomheder. Ifølge en undersøgelse i European Journal of Information Systems hjælper it-serviceaftaler virksomheder med at opfylde strenge data- og it-sikkerhedsstandarder, hvilket er afgørende for at undgå store bøder og juridiske problemer (Siponen & Willison, 2009).
Det betyder også, at du som virksomhedsleder er nødt til at erkende, at en professionel virksomhed ikke kan drives med it-løsninger på en nedslidt server i et lummert baglokale med billigt indkøbte licenser fra diverse ublu webshops på nettet.
Hvis du ønsker at drive din forretning fremad, bliver du nødt til at fokusere på, at virksomhedens it-løsninger skal være modstandsdygtige overfor nedbrud, hackerangreb, ransomware inficeringer, defekt hardware mv. Implementeringen af en it-serviceaftale kan øge virksomhedens modstandsdygtighed og konkurrencedygtighed betydeligt. Ifølge Journal of Information Security and Applications kan implementering af MSSP (managed servcice and sercurity providers) løsninger forbedre sikkerhedsniveauet og konkurrenceevnen for små og mellemstore virksomheder betydeligt (Van Grembergen & De Haes, 2016).
Alt rykker i skyen og bliver servicebaseret
Hvis ikke de tjenester og systemer, du anvender i dag, er blevet til SaaS-løsninger, bliver de det inden for en meget nær fremtid. Det betyder, at din fysiske server skal rykkes op i et virtuelt miljø i skyen, hvor muligheden for backup, overvågning og vedligeholdelse er langt mere sikker og gnidningsfri. Cloud Computing: A Business Perspective fremhæver fordelene ved cloud computing og SaaS-løsninger, herunder øget sikkerhed, fleksibilitet og omkostningsbesparelser (Armbrust et al., 2010).
Begynder du at tænke skybaseret infrastruktur, indretter du også dine it-løsninger i en model, der er fremtidssikret både hvad angår integrationer, skalering og dataudveksling mellem systemer. Der udvikles med lynets hast integrationsløsninger på tværs af systemer, tjenester og platforme, der kan sende dine konkurrenter årtier foran din virksomhed, hvis du ikke fokuserer på at udnytte disse muligheder. Journal of Strategic Information Systems påpeger desuden, at implementering af it-servicestyringsrammer direkte korrelerer med øget operationel effektivitet og forretningspræstationer (Dibbern et al., 2014).
Og det bliver med garanti virksomhedens visse død, hvis ejere og ledere ikke forstår, hvor vigtig en faktor it-redskaberne bliver i fremtidens konkurrence. Jeres it-løsninger kommer inden for 5-10 år til at være en afgørende konkurrencefaktor.
Alle servere kan flyttes i skyen, og det er muligt at modernisere netværk og øvrig infrastruktur, så ældre tjenester, systemer og maskiner stadig kan snakke sammen med en moderne skybaseret it-løsning.
Hvad er fordelene ved en it-serviceaftale?
Det skal jeg fortælle dig. Og svaret er ganske simpelt. Fordelen er, at du styrker din forretnings konkurrenceevne, forbereder dig på en fremtid med lovkrav til it-sikkerhed, der i dag ville lukke 80 % af alle virksomheder i Danmark, og sidst men ikke mindst bygger et fundament af sikkerhed og service, som du inden for den nærmeste fremtid vil blive tvunget til at investere i. Og så vil du være lykkelig for, at du gik i gang i tide.
NIS2 er bare toppen af isbjerget inden for lovkrav, som vil ramme europæiske virksomheders omkostninger til it-infrastruktur, it-sikkerhed og it-løsninger. Revisorer, advokater og produktionsvirksomheder mfl. har i mange år været vant til at skulle overholde diverse ISO-standarder for overhovedet at kunne drive deres forretninger. I fremtiden kommer alle virksomheder til at være underlagt ekstremt skrappe krav til it-sikkerhed. Og selvom det sikkert vil komme bag på mange, vil det medføre, at mange vil blive tvunget til at opgive, sælge eller investere aggressivt i nye it-platforme, fordi man ikke har forberedt sig grundigt nok.
Ifølge International Journal of Information Management rapporteres det at virksomheder, der anvender it-serviceaftaler, oplever en markant reduktion i de samlede it-udgifter og forbedret budgetforudsigelighed. Dette viser de økonomiske fordele ved at indgå it-serviceaftaler, som kan være afgørende for virksomhedens langsigtede økonomiske sundhed (Armbrust et al., 2010).
Ved at indgå en it-serviceaftale, sikrer du ikke kun din virksomhed mod nutidens og fremtidens it-udfordringer, men du positionerer også din virksomhed til at være konkurrencedygtig, overholde lovgivning og økonomisk effektiv.
Referencer
Armbrust, M., Fox, A., Griffith, R., Joseph, A. D., Katz, R. H., Konwinski, A., Lee, G., Patterson, D. A., Rabkin, A., Stoica, I., & Zaharia, M. (2010). Cloud Computing: A Business Perspective. Communications of the ACM.
Dibbern, J., Goles, T., Hirschheim, R., & Jayatilaka, B. (2014). The Impact of IT Outsourcing on Business Performance: A Resource-Based View. Journal of Strategic Information Systems.
Siponen, M., & Willison, R. (2009). The Role of Compliance in IT Security. Journal of Information Systems Security.
Van Grembergen, W., & De Haes, S. (2016). Understanding IT Service Management: The Role of IT Infrastructure Library (ITIL) in IT Service Management. Journal of Information Systems and Technology Management.